Rumia (stacja kolejowa)


Rumia, jako kolejowa stacja węzłowa, pełni znaczącą rolę w krajowym systemie transportu. Leżąca na trasie Gdańsk Główny - Stargard, Rumia jest kluczowym punktem dla wielu podróżnych. W zgodzie z klasyfikacją PKP, stacja ta jest określana jako dworzec aglomeracyjny.

Warto zaznaczyć, że Rumia obsługuje połączenia trójmiejskiej SKM, co zapewnia wygodne i szybkie połączenie z Trójmiastem. Dodatkowo, stacja oferuje międzymiastowe połączenia, które koncentrują się na północno-zachodniej części województwa pomorskiego.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Rumi przedstawia dynamiczne zmiany w liczbie podróżnych oraz wymianie rocznej na przestrzeni ostatnich lat. Wartości te odzwierciedlają różnorodne czynniki, w tym sezonowość, pandemię oraz rozwój lokalnej infrastruktury transportowej.

RokWymiana rocznaWymiana pasażerska na dobęMiejsce w Polsce
20174 020 00011 00017
20183 910 00010 70018
20194 560 00012 50018
20201 560 0004 20040
20212 520 0006 90024
20226 40053

Historia

Kolej dotarła do Rumi w 1870 roku, co stanowiło ważny moment dla rozwoju transportu w tym rejonie. Jednakże stacja kolejowa oraz dworzec w formie konstrukcji szkieletowej zaczęły funkcjonować dopiero około 1880 roku.

Na początku XX wieku zrealizowano projekt nowego budynku dworca, którego historia została przerwana przez zniszczenia spowodowane przez Wehrmacht w 1945 roku. Obecny kształt dworca zyskał na znaczeniu, kiedy został wzniesiony w 1960 roku.

Budynek stacyjny

Stacja kolejowa w Rumi zyskała nową wartość dzięki przebudowie budynku, która miała miejsce w latach 2013–2014. Remont kosztował 5,14 mln zł i obejmował szereg prac, w tym odświeżenie elewacji oraz ocieplenie budynku. Wnętrza zostały również zmodernizowane, co obejmowało klatki schodowe, tunel, a także instalację nowych wind łączących wszystkie kondygnacje.

W ramach tego projektu, szczególną uwagę zwrócono na potrzeby osób niepełnosprawnych, poprzez dostosowanie budynku do ich wymagań. Zmiany obejmowały uporządkowanie i zmniejszenie powierzchni przeznaczonej na działalność komercyjną, która została zredukowana z 330 m² do 120 m². Powierzchnia dla pasażerów także uległa zmniejszeniu do około 320 m².

W obecnej formie, w holu dworca dostępna jest niewielka poczekalnia oraz dwie kasy biletowe. Dodatkowo, na zewnątrz budynku zbudowano zadaszone miejsca siedzące dla pasażerów, co poprawia komfort oczekiwania na pociąg. Stacja posiada również przejście podziemne, które łączy ul. Grunwaldzką z ul. Towarową, co ułatwia przemieszczanie się.

Po zakończeniu przebudowy, aż 80% przestrzeni budynku trafiło w ręce miasta Rumia. To właśnie tu znalazła swoje miejsce Stacja Kultura, która została otwarta we wrześniu 2014 roku. Obiekt ten skupia w sobie bibliotekę z czytelnią oraz salą konferencyjną o powierzchni użytkowej wynoszącej około 490 m², a także centrum kultury, które obejmuje pracownię plastyczną, fotograficzną, Dyskusyjny Klub Filmowy oraz Klub Podróżnika.

Wszystkie te zmiany sprawiły, że stacja stała się ważnym punktem kulturalnym dla mieszkańców Rumi. Remont budynku wykonała firma Budrem – Rybak, a projekt wnętrz powstał w pracowni Sikora Wnętrza. Przed tą modernizacją, stacja prezentowała się zupełnie inaczej, jednak obecnie przekształciła się w przestrzeń przyjazną dla wszystkich.


Oceń: Rumia (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.86 Liczba ocen:9